Jak wygląda naprawa rolety w samochodzie?
Nie wszystkie usterki w pojazdach powodują, że ich użytkowanie staje się niebezpieczne dla kierowcy oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego. Istnieją także kosmetyczne defekty, których obecność nie powstrzymuje przed prowadzeniem samochodu.
Do tego typu usterek możemy zaliczyć roletę bagażnikową, która przestała się rozsuwać lub nie rozsuwa się w całości. Teoretycznie bez rolety można nadal użytkować auto, lecz widać wtedy z zewnątrz całą zawartość bagażnika oraz tracimy dodatkową półkę w aucie. Po dłuższym czasie zepsuta roleta staje się bardzo uciążliwa, dlatego nie watro zwlekać z jej naprawą. Jak to zrobić?
Demontaż rolety
Rolety bagażnikowe występują w pojazdach typu kombi. Modele rolet różnią się w zależności od marki samochodu, jednak mechanizm i zasada działania jest podobna dla wszystkich pojazdów. Aby naprawić roletę, trzeba ją uprzednio wyjąć z prowadnic w bagażniku, a następnie przy pomocy śrubokrętu krzyżakowego wyjąć dwa wkręty znajdujące się w jej górnej części w plastikowych nakładkach mieszczących się po jej prawej i lewej stronie. Po wyjęciu wkrętów należy zsunąć obie nakładki i skupić się na prawej, gdyż to w niej mieści się mechanizm sprężynowy. Wewnątrz znajduje się metalowa oś, na którą zawinięta jest skóropodobna osłona, a po prawej stronie plastikowy sworzeń, pod którym kryje się zaczep sprężyny połączonej z prętem wewnątrz metalowej rury. Kolejno należy odkleić skóropodobny materiał, aby uwidocznić dwa wgłębienia uniemożliwiające przemieszczanie się sworznia, a następnie wywiercić w nich otwory wiertłem 2,5-3 mm i wyciągnąć sworzeń z metalowej rury. Na tym etapie demontażu powinna być widoczna przyczyna usterki – zużyte lub zmiażdżone wycięcie w kształcie litery „L” na plastikowym sworzniu.
Wymiana uszkodzonego sworznia
Po demontażu uszkodzonego sworznia należy go zastąpić nowym oraz zaczepić sprężynę o wycięcie w kształcie „L”. Nowy sworzeń powinien mieścić się w przesunięciu o 90 stopni w stosunku do oryginalnego, aby otwory powstałe na skutek wiercenia nie pokrywały się z wyżłobieniami w nowym sworzniu. Kolejnym krokiem jest wsunięcie zmontowanego zespołu do metalowej rury oraz zagięcie rury przy użyciu punktaka i młotka, aby powstały wgłębienia uniemożliwiające obracanie się sworznia wewnątrz rury. Następnie należy przykleić skóropodobny materiał do metalowej rury, jak to miało miejsce przed demontażem, założyć prawą nakładkę, a z lewej strony zamontować nakładkę na metalowym pręcie. Przed dokręceniem jej wkrętami, należy obrócić ją ok. 12 razy ruchem przeciwnym do wskazówek zegara, aby naciągnąć sprężynę. W ten sposób naprawioną roletę należy ponownie zamontować w bagażniku.
Demontaż rolety i wymiana zepsutego sworznia nie należą do bardzo skomplikowanych czynności, jednak warto powierzyć to zadanie naszym specjalistom w dziedzinie napraw rolet samochodowych. Fachowa ręka doświadczonych ekspertów sprawi, że naprawiona roleta będzie poprawnie spełniać swoje funkcje oraz posłuży naszemu autu przez wiele lat.